Eduskunnassa NCC:n Awareness Day

Työturvallisuus puhutti tänään; Eduskunnan peruskorjaustyömaalla sitä vauhdittivat NCC AB:n hallituksen jäsen, Fazerin uusi konsernijohtaja Christoph Witzthum, joka Harri Savolaisen opastamana teki alkuun myös työmaakierroksen.

Vastaava työnjohtaja Reino Vilen ja korjausyksikön johtaja Vesa Ahlroos johtivat keskustelua. Vesa totesi, että ulkoinen turvallisuus on pääosin kunnossa ja sitä myös mitataan TR-mittausten kautta. Parannettavaa on asennepuolella; tapaturmat tulevat odottamatta, mutta kuitenkin niille aina löytyy syynsä. Niin Eduskuntaa edustava tilaaja kuin työmaan henkilöstökin olivat yhtä mieltä, että työn suunnittelu on avainasemassa ja että turvallisuus on osa kaikkea tekemistä. Tilaisuuden lopuksi jokaista pyydettiin tekemään itselleen yksi lupaus, koskien turvallisempaa työympäristöä. Esimerkiksi ”lupaan siivota omat jälkeni” on hyvä, niin työpaikalla kuin kotonakin.

Christoph Witzthum arveli, että rakentaminen on aina ollut jätkien alaa, jossa turvallisuudesta puhuminenkin on ollut pehmoilua. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja nyt jo asiakkaatkin edellyttävät ryhdikästä suoritusta myös työturvallisuuden osalta. Antaahan se laadukkaan kuvan myös muusta toiminnasta.

NCC-konsernissa aloitettiin Awareness Dayn vietto 2011. Tästä kesäkuuhun 2013 mennessä on konsernin tapaturmien määrä vähentynyt 29 prosentilla. NCC:n visio on vähentää työtapaturmien määrä nollaan.