• Hannu Översti

Terveisiä Mapicista!

Mapic 2014 – Ranskan Cannesissa järjestettiin marraskuussa jälleen kansainväliset kaupan alan kiinteistömessut – nyt jo 20. kerran. Juhlavuonna messuilla kurkistettiin kaupan alalla historiassa taaksepäin, mutta samalla suunnattiin jo 20 vuoden päähän eteenpäin.

Mapicissa oli tänä vuonna esillä yli 2400 kaupan toimijaa, yli 1400 brändiä ja yli 500 uutta brändiä. NCC Property Developmentin Hannu Överstille messut ovat jokasyksyinen vierailukohde ja tärkeä paikka tavata asiakkaita, niin myös tänä syksynä. Mitä messuilta jäi käteen tällä kertaa?

Mitkä top 5 asiaa Mapicissa olivat tänä vuonna esillä?

  • Isoja kauppakeskuksia tulee ympäri maailmaa paljon lisää.
  • Ilman toimivaa nettikauppaa kivijalkakaupan on vaikea toimia uskottavasti, tulevaisuus on monikanavaisten kauppojen.
  • Vaikka joukkoliikenteen merkitys kasvaa tulevaisuudessa, niin autoilevat asiakkaat ovat tärkeitä kauppakeskuksille, koska heidän kuluttamansa rahamäärä on keskimääräistä isompi.
  • Outlet-konseptit levittäytyvät suurille markkinoille.
  • Kestävän kehityksen ratkaisuja arvostetaan ja ne korostuvat tulevaisuuden kauppapaikkahankkeissa.

Minkälainen tunnelma on maailmalla?

Tunnelma oli paljon positiivisempi kuin esimerkiksi viime vuonna.

Miten kiinnostavana Suomi nähtiin?

Monet uudet toimijat tutkivat Suomen markkinaa ja ovat valmiina tulemaan tänne lähitulevaisuudessa. Osa uusista toimijoista tulee Suomen markkinaan franchise-yrittäjäkonsepteilla. Venäjän riskit puhuttivat monia kaupan ketjuja ja tätä riskiä arvioitiin.

Minkälaiset kohteet erityisesti kiinnostivat Suomessa?

Kauppakeskukset päämarkkina-aluilla. Erityisesti Helsingin alue kiinnostaa.

Mitä jäi parhaiten mieleen Mapicista 2014?

Mapic tapahtumana on hieno, koska se kokoaa kaikki merkittävät kaupan toimijat samaan paikkaan. Mapicissa saa hyvän yleiskuvan koko markkinasta ja pääsee vaihtamaan ajatuksia sekä suomalaisten että ulkomaalaisten kollegoiden kanssa.