• ”TAVOITTEET ON JOPA YLITETTY.”

    Projektipäällikkö Matias Gädda, Varner Retail

  • Carlings

  • Bik Bok

  • Bik Bok

  • Cubus

  • Cubus

  • Dressmann

  • Dressmann

”Liiketilat konseptin mukaan”, Kauppakeskus Goodman, Hämeenlinna

Varner-konsernin kuuluvat Dressmann, Cubus, Bik Bok ja Carlings löysivät tilat saman katon alta. Nelikko komeilee nyt rinnakkain kauppakeskuksen kakkoskerroksessa.

Kahtatoista vaateketjua edustava norjalainen Varner rantautui Suomeen 2000-luvun alussa Dressmannilla. Myöhemmin perässä tulivat myös Cubus, Carlings ja Bik Bok. Viime vuosina avauksia on tehty vauhdilla. Yhteensä liikkeitä on eri puolilla Suomea jo noin 180.

”Tavoitteenamme on laajentua koko ajan. Haemme moderneja kauppapaikkoja hyvien liikenneyhteyksien varrella, mielellään kaupunkien keskustoista eli sieltä, missä ihmiset ovat. Saavutettavuuden tulee olla hyvä niin autolla kuin kävellen”, projektipäällikkö Matias Gädda sanoo.

Mukana alusta asti

Jo ennen Goodmania Hämeenlinnassa toimi Dressmann. Goodmanin myötä kaupunkiin tulivat ensimmäistä kertaa myös muut Varnerin Suomessa edustamat brändit. Gädda vastaa projektipäällikkönä mm. siitä, että uudet liiketilat istuvat Varnerin konseptiin ja imagoon, suunnittelusta toteutukseen.

”Olin mukana neuvottelemassa tiloista NCC:n kanssa heti alusta alkaen. Koska kakkoskerros oli varattu muodille ja pukeutumiselle, valitsimme tilat sieltä. Saimme riittävän määrän neliöitä siten, että kaikki neljä liikettämme varastoineen ovat kätevästi rinnakkain.”

Tärkeä asia tilojen valinnassa on mm. se, että tilat taipuvat kunkin liikkeen konseptin mukaiseksi. Tarvitaan riittävästi esimerkiksi huonekorkeutta, jotta Carlingsin yli kolmemetriset kalusteet mahtuvat. Goodman tarjosi kaiken kaikkiaan hyvän lähtökohdan, josta liiketilat oli hyvä muokata meille sopiviksi.

Kiittävää palautetta

Suunnittelu ja toteutus onnistuivat Gäddan mukaan hyvin, vaikka vähän uuttakin oli matkassa. Yleensä myymälän projektiaikataulu on 11 viikkoa suunnittelusta avaukseen, mutta nyt oltiin kohteessa, jota alettiin vasta rakentaa, joten suunnitelmien piti olla osittain valmiina jo 18 kuukautta ennen avausta.

”Tämä oli meille poikkeuksellisen pitkä aika, mutta lopputulos on hyvä ja tilat juuri sellaiset kuin halusimme. Lokakuisista avajaisista alkaen myynti on lähtenyt vetämään odotusten mukaisesti. Olemme päässeet tavoitteisiimme ja ylikin. Ihmiset ovat löytäneet meidät ja valikoimamme on kiinnostava.”

”Konseptimme elävät jatkuvasti ajan hengessä. Kokonaisuus värisävyineen, kalusteineen, valaistuksineen ja esillepanoineen muokkautuu trendien mukaan. Olemme saaneet asiakkailtamme pelkästään kiittävää palautetta. Meitä oli selvästi odotettu kaupunkiin.”