Kestävä kehitys

NCC uudistaa toimialaansa ja tarjoaa ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja.


NCC Compass - kuinka sovellamme toimintaohjeitamme

NCC Compass on sisäinen työkalumme ja apuvälineemme, jonka tarkoitus on helpottaa henkilöstöä ymmärtämään ja seuraamaan arvojamme ja toimintaohjeitamme.

NCC:n liiketoiminnan kivijalka peilaa aina arvojamme ja toimintaohjeitamme. Mutta joskus tietyissä tilanteissa voi olla mutkikasta ymmärtää, kuinka toimintaohjeita tai arvojamme sovelletaan käytäntöön.

Tämän vuoksi olemme kehittäneet niin sanotun NCC Compassin. Se on työkalu, joka helpottaa kaikkia NCC:n työntekijöitä yltämään parhaisiin tuloksiin ja ymmärtämään, kuinka käyttäytyä toimintaohjeidemme mukaisesti.

NCC Compass antaa tarkkaa ja ohjaavaa tietoa toimintaohjeista eräillä tärkeillä NCC:n alueilla.

Miksi NCC Compassia tarvitaan?

Se toimii hyvin yksinkertaisesti. Kun seuraamme sen sääntöjä, on kaikki OK. Mutta se ei ole niin helppoa, ja meillä kaikilla on ollut tilanteita, joissa olemme miettineet, mitä meidän pitäisi tehdä, ja mikä on oikein. Tässä NCC Compass astuu peliin.
NCC Compassin tarkoitus on selittää, selkeyttää ja yksinkertaistaa toimintaohjeidemme soveltamista käytäntöön. Se on siis suunniteltu tekemään sääntöjen noudattaminen ja oikean päätöksen tekeminen helpoksi tilanteessa kuin tilanteessa.

Mitä se sisältää?

NCC Compassin sisältö rakentuu ensimmäisessä vaiheessa koko NCC:n arviointiin. Jokaiselta liiketoiminta-alueelta on irrotettu kysymyksiä, joissa on havaittu ohjauksen tarvetta.

NCC Compass tarjoaa ohjeita oikeasta käyttäytymisestä sekä sisäisissä että ulkoisissa suhteissa.

NCC Compassista löytyy mm. seuraavat toiminnot, jotka tukevat organisaatioita, kuten

Ask Me - kysymystoiminto

Mikä on oikea tapa toimia? Kysymys ei ole ollenkaan helppo. NCC pyrkii NCC Compassissa antamaan suuntaviivoja, mutta joissakin tapauksessa se ei riitä. Kysymykset jäävät ilmaan - mikä on oikea tapa toimia? Olemme kouluttaneet henkilöitä, joita kutsumme Navigaattoreiksi. He kaikki ovat koulutettu vastaamaan kaikkiin mahdollisiin toimintatapojamme koskeviin kysymyksiin. Tämä antaa mahdollisuuden saada vastaus NCC:ltä ennen toimintaa.

Tell Me - mahdollisuus kertoa

Jos sinulla on kokemus tai muutoin olet saanut tietoa, jonka mukaan NCC:llä toimitaan vastoin eettisiä ohjeita tai arvoja, on sinun tällaisessa tapauksessa välittömästi:

1. Ilmoitettava asiasta lähimmälle esimiehelle.

2. Jos raportointi lähimmälle esimiehelle ei jostain syystä tunnu sopivalta, voit sen sijaan raportoida liiketoiminta-alueen johdolle tai henkilöstöosastolle.

3. Jos jostakin syystä katsot, ettei kysymystä voi esittää yllä mainituin tavoin, voit jättää kysymyksen Tell Me -toimintoon. NCC takaa, että kaikki sanottu tai kirjoitettu käsitellään luottamuksellisena tietona, eli anonyyminä eikä ilmoittajan identiteettiä paljasteta. Lisäksi tapaukset käsitellään NCC:llä yhdenmukaisesti tavalla, joka on turvallinen myös moitittavalle henkilölle, eli ketään ei syytetä automaattisesti.

Muutama esimerkki kysymysten asettelusta:

  • Mitä sääntöjä noudatamme annetuista lahjoista ja viihteestä asiakkaiden,
    virastojen, alihankkijoiden, tavarantoimittajien, konsulttien ja muiden ulkoisten toimijoiden kanssa, kun NCC kutsuu tai tarjoaa?
  • Mitä sääntöjä noudatamme, kun saat tarjouksen tai kutsun asiakkaalta, virastolta, alihankkijalta, tavarantoimittajalta, konsultilta tai muulta ulkoiselta toimijalta?
  • NCC kieltää kilpailua rajoittavan yritysten välisen yhteistyön, ja yhtiön markkina-aseman väärinkäytön, mutta miten voidaan määritellä, mikä on sallittua ja mikä ei?
  • Työntekijöillä ja muilla NCC:n puolesta toimivilla ei saa olla eturistiriitoja, jotka voivat vaikuttaa heidän arviointikykyynsä, objektiivisuuteensa ja uskollisuuteen NCC:tä kohtaan. Tämän vuoksi kaikki eturistiriidat on raportoitava välittömästi yritysjohdolle. Tietyissä tapauksissa tällainen toiminta voi vaatia etukäteishyväksyntää NCC:ltä, mutta jos on epävarmaa, aiheuttaako asia eturistiriitaa, voit kääntyä NCC Compassin puoleen.

Jos haluat kysyä, kuinka NCC toimii Compassin ja NCC:n toimintaohjeiden suhteen, voit ottaa yhteyttä Group Compliance Officer Gunnar Bäckströmiin.